Všichni to známe. Vánoce jsou nejkrásnějším obdobím roku díky tomu všemu okolo nich. Jak ale dojde na dárky, tak se pro mnohé z nás stanou tyto svátky naopak tím nejhorším obdobím ze všech vůbec. Štvou nás, protože zase musíme vymýšlet, co koupit k Vánocům. Z předchozích zkušeností víme, že nám to nejde a že to bude zase fiasko.
Tahle noční můra nebere konce a každý rok se opakuje nejen na Vánoce. To proto, že tu máme taky narozeniny, svátky, výročí a spoustu dalšího. Namísto radovánek a sdílení pohody s ostatními se člověk schovává za nějakou masku v křeči, protože ani po rozbalení dárku obdarovaným nakonec nevíme, jestli to bylo tedy dobré, nebo ne.
Spousta lidí na tohle prostě nemá buňky. Nechybí jim ani tak inspirace, jako spíše nějaký systém s dobrými podněty. Samotná a i kdyby vánoční inspirace je k ničemu, když nemáte v ruce podklady, ke kterým tu inspiraci vztáhnout. Tento článek má za úkol pomoci všem lidem, kteří potřebují při výběru dárku důstojně vést za ručičku.
Ať jsou to vaši přátelé, rodiče, sourozenci, švagři či někdo další, je potřeba mít takzvaně zmapovaný terén. Na tom to vlastně stojí. Schválně. Bylo by skvělé, kdybyste se jich jednoduše zeptali, co chtějí, a k tomu byste měli to štěstí, že vám řeknou přesně co to má být? To už pak můžete ten dárek rovnou spolu objednat nebo ho jít koupit spolu osobně, že? Jenže…
Toto se stává málokdy a když už, tak je to i tak hrozné fiasko. To totiž z celé akce odstraní veškerou romantiku a učiní ji zcela neosobní a nudnou. Dar jako takový ztratí veškerou svou hodnotu, protože se vytratí to tajemno, to napětí, očekávání, překvapení a radost. Takže zeptat se někoho napřímo, to chce silný žaludek. Počítejte však se spláchnutými emocemi a kyselým „díky“.
Základním kamenem úspěchu při výběru dárku jsou kvalitní informace o dané osobě. Tak tuto větu bychom mohli vytesat do kamene. Bez dobrých informací se zkrátka neobejdete. Proto, až se pustíme do samotného průvodce, počítejte s tím, že to z počátku bude stát trochu více úsilí, ale po čase se vám to mnohonásobně vrátí. V dobrém samozřejmě.
Je důležité, abyste si pro každého člena udělali samostatný a dostatečný prostor. Například celá stránka v sešitu či v souboru v počítači. Tam si u každého člena budete zapisovat tři zásadní věci, které jsou:
Nemusíte jim samozřejmě dávat hned všechny dary co vás jen napadnou, ale když se vám podaří vytvořit dar, který bude třeba kombinací dvou či více jejich zájmů, tak máte vyhráno.
Příklad 1.
Osoba, která miluje sportovní vozy, má řidičák a k tomu miluje konkrétní značku aut Lamborghini a ráda si pochutnává na specialitách v dobré restauraci. Tak takového člověka pozvěte do kvalitní restaurace, kde mu po jídle předáte dárkový poukaz na zážitkovou jízdu v Lamborghini Gallardo a v den konání ho ještě doprovoďte.
Příklad 2.
Někdo, kdo vyloženě miluje grilování, dostane od Vás jako dárek knihu o grilování od Zdeňka Pohlreicha a k tomu ještě pořádnou nálož ke grilování s nejrůznějšími druhy masa a kvalitním uhlím. Prostě paráda!
Buďte kreativní už při způsobu balení dárku nebo při jeho samotném předání. Po letech pak už možná zapomene, co jste mu to tenkrát darovali, ale na to, jak jste ho obdarovali, nezapomene nikdy a vy se tak vepíšete do jeho příběhu života, na který všichni tak rádi vzpomínají. Jen si dejte pozor, abyste se neopakovali. Koneckonců i toto si můžete evidovat.
Příklady
Podívejte se do historie vašich společných chvil a podívejte se také do historie dotyčné osoby jako takové, jestli tam náhodou nenajdete některé momenty, které by stálo za to si nějak pěkně připomenout. Dárky tohoto typu se přímo nabízejí pro vaše blízké, se kterými máte už něco zažité. Obvykle to jsou dárky pro rodiče nebo prarodiče, ale také to může být pro sourozence.
Příklady
Zeptejte se sami sebe, co dotyčná osoba potřebuje a poskytněte jí řešení. Přijít na to nebývá snadné. Osvědčenou metodou je ale postup, kdy nejprve popíšete jejich skutečné problémy a následně i jejich příčiny. Sepište si tedy na papír, jakým problémům dotyčná osoba čelí a s čím se potýká. Když víte, co je za problém, můžete začít hledat jeho možné řešení. A řešení problému může být opravdu skvělý dárek.
Příklady
Asi není potřeba v dnešní době popisovat, co všechno můžete se správně zvoleným zážitkem darovat. Pokud máte alespoň jednu zkušenost, tak dobře víte, o čem je řeč. Kromě nezapomenutelných chvil, které by si dotyčný sám sobě nikdy nedopřál, zde raději zmíníme méně známá ale důležitá fakta. Takové informace vám dají větší rozhled a jistotu.
Toto je otázka za zlatého bludišťáka. Bohužel je to tak, že se může stát, že narazíte na člověka, který nepotřebuje zhola nic. Zeptáte se všech okolo a nikdo nic neví. Někdo se ze zoufalosti zeptá i přímo dotyčné osoby, co by si přála a dostane odpověď, že neví, že nic, že všechno má. Tato prekérní situace má tři kořeny. První kořen je skutečný, ten druhý nikoliv a ten třetí je z lenosti.
Tady je zapotřebí trochu improvizace. Studujte dotyčného nenápadně a udělejte si nějaké stěžejní body. Zkuste si na dané body později udělat nějaké ověření, jestli to bude vážně v pořádku a pak konejte.
Pokud se vám obsah líbí, budeme moc rádi, když jej budete ►